22. december 2015

Artikel

Integration: 3 ud af 4 virksomheder har aldrig hørt fra jobcenteret

73 procent af alle danske virksomheder er aldrig blevet kontaktet af det lokale jobcenter med et tilbud om at få en flygtning eller ikke-vestlige indvandrer ud i job, virksomhedspraktik eller løntilskudsjob. 72 procent af virksomhederne er ellers villige til det.

”Hej, det er Bent fra jobcenteret. Kunne I tænke jer, at ansætte en flygtning eller få en flygtning i virksomhedspraktik eller løntilskud hos jer?”

Den sætning – eller noget der ligner – har langt størstedelen af de danske virksomheder aldrig hørt. En undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Dansk Arbejdsgiverforening, viser, at knap 3 ud af 4 virksomheder aldrig er blevet kontaktet af jobcenteret med et tilbud om at ansætte en flygtning eller ikke-vestlig indvandrer i enten ordinært job, virksomhedspraktik eller løntilskudsjob.

”Der er et kæmpe potentiale for at få flere flygtninge ud på virksomhederne, og det er brandærgerligt, at jobcentrene ikke mere målrettet søger samarbejde med virksomhederne om integrationsindsatsen,” siger integrationsekspert Lars Larsen fra konsulentfirmaet LG Insight, der i årevis har arbejdet med at matche flygtninge med virksomheder.

 

Stor villighed til at ansætte

Samtidigt svarer 72 procent af virksomhederne i undersøgelsen, at de faktisk er villige til at ansætte en flygtning eller ikke-vestlig indvandrer i ordinært job, virksomhedspraktik eller løntilskudsjob. 

Det gør jobcentrenes tilbageholdenhed over for virksomhederne ekstra ærgerlig, mener Lars Larsen.

”Det stemmer godt overens med min erfaring – og i øvrigt også med det jeg hører fra kommunerne – at virksomhederne er meget villige til at spille med. Det er meget sjældent virksomhederne, der udgør barrieren i det her arbejde, og jeg har aldrig problemer med at finde virksomheder, der vil samarbejde om at få flygtninge ud. Det gør det bare endnu mere uheldigt, at jobcentrene ikke er mere aktive,” siger han.

Wilkes undersøgelse omfatter 1.001 virksomheder, heraf 273 offentlige. Om det er den ene eller anden sektor, gør ikke den store forskel. Knap 76 pct. af de offentlige virksomheder og 72 pct. af de private har aldrig hørt fra jobcenteret.

 

KL: Det bliver bedre næste år

I Kommunernes Landsforening lægger kontorchef Niels Arendt Nielsen først og fremmest vægt på, at der er sket en stigning i den virksomhedsrettede indsats i løbet af i år. Den udvikling synes han er glædelig, men han medgiver, at han forventer et højere niveau i 2016.

”Den virksomhedsrettede indsats er vigtig, og mange jobcentre har derfor ansat flere jobkonsulenter, så den indsats bliver intensiveret fremover,” siger han.

Han kan ikke præcist forklare, hvorfor jobcentrene hidtil har holdt sig tilbage.

”Jobcenteret vil jo gerne være sikker på, kommunens flygtninge kan opfylde virksomhedens behov. Men mange flygtninge har mangelfulde kompetencer, så nogle gange kan det være svært at sikre et match. Men jobcenteret skal jo naturligvis tage kontakten for at inddrage virksomheden i den proces,” siger han og opfordrer virksomhederne til, at de også henvender sig til jobcenteret.

”Det er jo jobcenteret fulde ansvar, at tage kontakt til virksomheden, det er der ingen tvivl om, men her har vi brug for virksomhedernes hjælp. Jobcentrene er lige nu meget pressede på ressourcer på dette område,” siger han.

 

Et nej er et udtryk for uvidenhed

Lars Larsen mener desuden, at de der siger nej i undersøgelsen, egentlig ikke reelt er modvillige.

 ”Når 25 pct. siger nej, skyldes det nok nærmere, at de er uvidende, om de muligheder der er, og hvad der reelt kan lade sig gøre. Det er endnu et argument for, at jobcentrene skal ud og tale med virksomhederne,” siger han. 

Emneoversigt
Tilmeld nyhedsbrev

Nyhedsbrevet Agenda henvender sig til arbejdsmarkedspolitiske aktører, forskere, journalister, beslutningstagere og alle, der ønsker et analytisk perspektiv på den arbejdsmarkedspolitiske debat. Nyhedsbrevet, der udkommer 1-2 gange ugentligt, er gratis at modtage.