12. december 2012

Artikel

5.500 virksomheder siger ja til akutmøde med jobcentre

På kort tid har en rundringning fra jobcenteret til virksomhederne givet 5.500 konkrete aftaler om et møde om akutjob.

Ved at række hånden ud til virksomheder i lokalområdet, har landets jobcentre nået 5.500 aftaler om et akutjobmøde.

Det viser de første resultater fra en landsdækkende kampagne, hvor målet er, at man inden januar har fået lavet 7.800 aftaler. Langt de fleste af landets jobcentre deltager i kampagnen.

”Det er positivt. Jobcentrene oplever en stor velvilje i virksomhederne, og flere byer, som Aalborg og Brønderslev, har allerede nået deres mål,” siger Karsten Simensen, regionsdirektør i Beskæftigelsesreion Nordjylland.

Jobcentrene melder tilbage til regionen, at de får kontakt til virksomheder, som de ikke havde kontakt til i forvejen.

 

  Jobcentre er tæt på målet

 

Aftalte akutmøder med virksomhederne, som følge af en phonerkampagne, fordelt på beskæftigelsesregioner, antal møder

 

    Aftalte mødebookninger Mål
Hovedstaden/Sjælland    1.269 2.615
Syddanmark    2.568 3.138
Midtjylland    1.018 1.365
Nordjylland     645 685
       
I alt    5.500 7.803
 
   
Kilde: Arbejdsmarkedsstyrelsen  

 

 ”Mange ansættelser foregår helt uformelt og uden jobopslag på arbejdsmarkedet. Med møderne kan vi måske få gjort nogle af de job mere synlige for de ledige i målgruppen, der måske savner et netværk inden for andre brancher,” siger Karsten Simensen.

I Beskæftigelsesregion Sydjylland er det målsætningen, at kampagnen skal føre til kontakt med 3.100 virksomheder. Totredjedele af virksomhedsbesøgene er allerede booket. Det fremgår af den seneste status fra regionen, at jobcentrene oplever, at dialogen med virksomhederne på virksomhedsbesøgende er positiv og konstruktiv om både akutpakken og akutjob.

 

Nordjylland tættest på målet

Merete Bingen-Jakobsen, vicedirektør i Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland, ser samtidig en mulighed, at jobcentre får styrket kontakten til virksomhederne.

”Akutkampagnen er en god mulighed for jobcentrene for at komme ud og besøge en række virksomheder og dermed åbne op for nye samarbejder og styrke kontakten til det lokale erhvervsliv.”

Kampagnen løber til målsætningen er indfriet. Arbejdsmarkedsstyrelsen regner med, at de sidste virksomhedsbesøg forbundet med kampagnen er gennemført i begyndelsen af det nye år.

Beskæftigelsesregion Nordjylland er lige nu tættest på at nå sin målsætning, med 645 aftalte møder og en målsætning om at nå 685. Længst fra målet er Beskæftigelsesregion Sjælland, der har 1.269 aftaler på plads, og en målsætning om at nå 2.615.

Cirka hver tredje virksomhed der ringes til i kampagnen siger ja tak til et akutjobmøde med jobcenteret.

Emneoversigt
Tilmeld nyhedsbrev

Nyhedsbrevet Agenda henvender sig til arbejdsmarkedspolitiske aktører, forskere, journalister, beslutningstagere og alle, der ønsker et analytisk perspektiv på den arbejdsmarkedspolitiske debat. Nyhedsbrevet, der udkommer 1-2 gange ugentligt, er gratis at modtage.